Thursday, February 8, 2018

Čarter izazovi u 2018

Čarter kompanije u Grčkoj
Na samom početku nove sezone bukinga za ljeto 2018. godine Grčka je uvela novi zakon koji radikalno ograničava broj jahti koje će moći da obavljaju čarter djelatnost u njenim vodama.
U većini Evropskih zemalja (Crna Gora je jedna od njih) komercijalne jahte mogu da obavljaju svoju djelatnost ukoliko plate porez na dotatu vrijednost te zemlje. Grčka od početka ove godine zahtijeva da komercijalne jahte imaju Grčku čarter licencu kada obavljaju djelatnost u Grčkim vodama. Da bi dobili ovu licencu od čarter kompanije se traži da otvori kancelariju u Grčkoj, da ima direktora i otvoren račun za plaćanje poreza na dodatu vrijednost. Iskustvo kompanija koje su ovo odradile govori da je to dugotrajan i mučan proces koji može trajati i do godinu dana (Izvor: superyachtinvestor.com).

Komercijalne jahte u grčkojDodatno, komercijalnim jahtama koje nisu registrovane u zemljama Evropske unije je potpuno onemogućeno da dobiju licencu, što znači da u Grčkoj ne mogu poslovati legalno. Do kraja 2017. ove jahte su mogle da ukrcaju ili iskrcaju putnike u Atini, to im je sad onemogućeno, i one će moći samo da prolaze kroz Grčku, bez toga da njihovi klijenti imaju kontakt sa Grčkom obalom. Ovo je značajan udar na čarter industriju, obzirom da dvije trećine komercijalnih jahti nisu registrovane u zemljama Evropske unije.

Prošle godine smo imali novi francuski zakon koji zahtijeva da sva posada bez obzira na zemlju porijekla plaća socijalnu zaštitu u Francuskoj ukoliko borave duže od dva mjeseca , što je imalo značajnih negativnih posledica po njenu jahting industriju. Od početka ove godine Registar brodova Kajmanskih Ostrva je objavio da jahte od 24 metra i više koje su registrovane kao privatne, mogu da traže sertifikat koji im omogućuje da povremeno mogu da budu čarterovane. Sertifikat se zove Jahte uključene u trgovinu (Yacht engaged in trade YET), i omogućava privatnim jahtama da budu komercijalne 82 dana od godine, u Evropskim vodama, a to je sad ograničeno na Francusku i Monako.

Kajmanska ostrva imaju iskustvo od Republike Maršalskih Ostrva koja je ovaj program počela da sprovodi u 2015. godini. U početku je bilo zakonskih nedoumica oko ostvarivanja ovakvog programa, ali protok vremena i iskustvo su pokazali da je uspješan. Da bi posjedovala YET licencu jahta treba da zadovoljava standarde sigurnosti i održavanje komercijalne jahte, koji su znatno strožiji od standarda za privatne jahte. Ovo se ispostavilo da uopšte nije problem, jer i privatne jahte imaju jako visoke standarde održavanja i sigurnosti. Ovaj sertifikat otklanja potrebu promjene registracije sa privatne na komercijalnu i obrnuto. Slučajevi da vlasnik jahte treba da potpisuje ugovor o čarteru kada koristi jahtu za svoje potrebe, a ona ima licencu za čarter je na ovaj način izbjegnut, kao i potreba da se izlazi iz voda Evropske unije kada treba promijeniti registraciju. Korisnici ove licence nemaju pravo na niže cijene i poreske olakšice kada se snabdijevaju gorivom i namirnicama. Ovo će sigurno povoljno uticati na jahting industriju u Francuskoj.
Nova marina u Crnoj Gori - Luštica Bay

Što se Crne Gore tiče, kod nas su zakoni ostali nepromjenjeni. Porez na dodatu vrijednost za usluge u marinama je ostao na skromnih 7%, dok stopa na čartere i gorivo ne podliježe porezu i carini, iznosi 0%, zbog čega je gorivo jeftinije i do 45% u odnosu na maloprodajne cijene. Sve međunarodno priznate licence kod nas važe. I dalje su svi dobrodošli poticali iz zemalja Evropske unije ili iz bilo kog drugog kraja svijeta. Radujemo se početku nove ljetne sezone i otvaranju nove marine Luštica Bay. Intenzivno radimo na unapređivanju svih uslužnih djelatnosti. Uvijek smo spremni za saradnju. Za sva pitanja koja imate, a koja će Vam pomoći da lakše donesete odluke za čarter, možete se obratiti Yacht Agent Montenegro timu.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.